Friday, January 22, 2010

ALHAMDULILLAH......MMMMMM

Alhamdulillah...

Baru sahaja selesai beli barang untuk rumah baru Aman. Banyak juga persediaan yang kena buat apabila nak tinggal di rumah baru. Pindahkan barang-barang sahaja dah memakan masa berhari-hari. Peralatan dapur, bilik air, ruang tamu semuanya perlu disediakan.



Bilik yang paling penting ialah MAKTABAH! Bilik pertama siap dikemaskini. Keperluan dan kepentingan bagi seorang pelajar dan daei. Kitab-kitab ilmiah yang perlu dibuka helaiannya setiap hari. Takkan habis walau dibaca setiap hari. Hanya sebahagian manusia yang dapat merasai kepentingan rujukan dan bahan seperti ini.

Apabila kita menilai sesuatu berdasarkan kepentingan. Sesuatu yang amat penting perlu didahulukan daripada sesuatu yang penting. Seperti kaedah dalam kitab usul yang mempunyai DHORURIAT, HAJIYAT dan TAHSINIAT. Kerana sebahagian orang tidak merasa sesuatu yang penting itu penting. Jadi beliau akan bekerja sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh.



Bancik ingat lagi sms Ipah 2 tahun lepas. Terima kasih Ipah kerana ingatkan perkara ini.

“Pelajaran bukan nombor satu, tetapi dakwah bukan nombor dua!”

Banyak penilaian yang perlu dinilai dengan teliti. Setelah penilaian dibuat, tindakan akan menyusul dengan natijah-natijah tertentu. Sudah tentu sukar jika tidak berasaskan ilmu.

Perkara sunat juga menjadi wajib apabila hendak melakukan perkara wajib. Contohnya wudhu’. Pada asalnya sunat, tetapi menjadi wajib apabila seseorang hendak mendirikan solat kerana solat ialah perkara wajib. Banyak lagi penilaian yang boleh kita buat dengan penerapan kaedah ini.

Semuanya bergantung kepada ilmu yang kita yakini. Harap semua dapat membuat penilaian masalah dengan baik dalam semua perkara. Mohon maaf dari semua!

1 comments:

akhtar_7 said...

silap....
"ingat pelajaran memang no 1, tapi dakwah bukan no 2"

Post a Comment