Saturday, August 1, 2009

JIKA TIDAK KERANA ALLAH!

Mungkin sukar utk diterjemah dengan ucapan. Walaupun akal dan jasad letih bekerja, tanggungjawab keluarga perlu dijaga. Hak berkeluarga, hak berkawan, hak bermasyarakat, hak berdakwah dan hak bertuhankan Allah SWT. Perjuangan perlu diteruskan! Memahami kehendak keluarga dan masyarakat bersumber kehendak tuhan. Pastikan amal berterusan! Jika tidak kerana Allah.........

Harap anak-anak juga memahami kehendak tuhan. Memahami isi hati mama dan baba dan perjuangan mereka. Percaya selagi mereka berdaya! Jika tidak kerana ALLAH.....

Pelajaran tidak sama dengan pengalaman. Penerimaan tidak lengkap jika tidak didahului pemberian. Sukar untuk menerima jika hati tidak bersedia.. jika hati tidak percaya! Jika tidak kerana Allah....

Kita mungkin ada ustaz ustazah, doktor perubatan dan tenaga tenaga pengajar lain. Kepelbagaian ini jika disatukan dalam amal pasti akan menghasilkan satu komuniti berharga yg mampu berkhidmat utk agama. Jika tidak kerana Allah....

Indonesia, Yemen dan Malaysia adalah medan bagi setiap mereka yang sedang bersiap sedia melengkapkan diri dengan ilmu dan amal. Membina syakhsiah walau di mana pun mereka berada! Mampu atau tidak bukan alasan. Hanya usaha yang menentukan. Jika tidak kerana Allah...

4 comments:

Afifah said...

Alhamdulillah..nmpaknya bancik smakin matang..(huhu)..x sangka bancik pandai bermadah..hmm..ipah cadangkan sapa2 dlm keluarga kita yg pandai mnulis sajak/ape2 yg berkaitn bleh la buat seloka or pantun tentang keluarga kita..

I'brah yg dapat dr pantun BANCIK:
1- cinta Allah akn mmbuatkn diri kita lebih mngenali hakikat diri n mmhami org lain.
2- sayangi mama n baba sperti mana mrk sayangi kita.walaupn dlu anak2 mama n baba smua nakal2 tp mama n baba x pnah abaikn kita,cuma kita yg x sedar akn kasih sayang mrk.hopefully we can make them happy although we're in pain.
3- Jom sama2 cipta sajak/seloka/nasyid utk keluarga kita..

p/s: thanks to bancik

akhtar_7 said...

"Mama bukannya nak apa apa sangat daripada anak-anak mama. Cuma mama harap semua jadi orang beriman dan anak yang soleh".

Mama selalu sangat sebut macam ni. Rasanya semua anak-anak dia ingat! Insya Allah...

"Jimat-jimat sikit. Kita bukan orang kaya. Banyak lagi orang nak guna duit kt sini..."

Ni pulak sapa yang selalu kata? Cuba teka? Hehe... Banyak pengajaran kat sini...

raihanah said...

~ingat kita kaya ka??~hehe..bancik..engat dak g ayat ni?

ummu_abdullah said...

Lamanya tak buka blog nih.. ehe,,, laa, x kan tak tau kot, bancik memang terreer bab2 bermadah pujangga.. cam org arab la.. pandai bersyair..ehhe...

"ingat kita kaya ka?" haha

Post a Comment